'Sonjabakkeren verpest de stofwisseling'

Een topic om alle berichten in te zetten over Sonja, die in de media verschijnen, zowel positief als negatief.

Moderators: Iet, anna_c_l

Gesloten
Meisss

'Sonjabakkeren verpest de stofwisseling'

Bericht door Meisss » ma sep 24, 2007 1:04 pm

'Sonjabakkeren verpest de stofwisseling'
Uitgegeven: 24 september 2007 10:41
Laatst gewijzigd: 24 september 2007 11:06

NIJMEGEN - Lijnen met het dieet van Sonja Bakker, ofwel Sonjabakkeren, kan de stofwisseling verpesten. Dat komt doordat het een zogenoemd crashdieet is, dat blijvende problemen met het metabolisme en het eetgedrag kan veroorzaken.

Dat stelt de Nijmeegse psychologe Tatjana van Strien, die bij het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit werkt. Van Strien ontwikkelde de internationaal gebruikte Vragenlijst voor Eetgedrag. Eind oktober verschijnt haar tweede boek over afvallen met en zonder resultaat.

Het Sonja-Bakkerdieet veroorzaakt volgens Van Strien een soort zelfopgelegde hongersnood. Het lichaam reageert daarop door heel zuinig om te gaan met de aangeleverde energie en vet op te slaan. Wie lang doorgaat met lijnen, of telkens opnieuw aan zo'n crashdieet begint, brengt uiteindelijk de hele normale stofwisseling in de war en wordt juist dikker.

Blijvend dik

"Steeds opnieuw lijnen maakt blijvend dik", stelt Van Strien. "Ik heb genoeg dikke mensen gezien die niet meer afvallen van een dieet van 1500 calorieën, wat toch echt weinig is. Hun metabolisme reageert door herhaalde strenge lijnpogingen niet meer normaal."

Van Strien beschrijft in haar boek een Nijmeegs wetenschappelijk onderzoek, waaruit blijkt dat mensen die bijna altijd lijnen een sterke neiging hebben tot 'overeten' als ze zondigen tegen hun dieet. Ook gaan emotionele overeters meer eten als ze gespannen zijn, terwijl gewone eters dan juist minder trek hebben.

Steeds falen

"Een dieet helpt hen niet, integendeel. Hoe strenger het dieet, hoe meer kans dat het mislukt. En van steeds falen kun je dikker worden dan je was", aldus Van Strien. Volgens de psychologe moeten mensen die willen afvallen leren accepteren dat 5 tot 10 procent gewichtsverlies met behulp van een diëtiste voor bijna iedereen het maximaal haalbare is.

http://www.nu.nl

lieske1958

Bericht door lieske1958 » ma sep 24, 2007 3:38 pm

Tja, wat moet je hier nou mee .....

Mijn stofwisseling was al verpest dankzij de vele pogingen om af te vallen. Dat ligt dus echt niet alleen aan Sonja.

Hoewel ik een grote eter was voor ik met Sonja startte, heb ik tot nu toe nog geen honger geleden. Er zijn zelfs keren dat ik het haast niet op kan.
Eet nu meer groente en fruit dan ik ooit deed.

Mevr. van Strien vind een dieet van 1500 cal erg weinig.
Maar om af te vallen moet je minder eten.
(Weet nog goed dat er jaren geleden een dieet was van 1000 cal.)
Ik denk dat als je constant honger hebt het niet goed is.
Maar als je je prettig voelt bij een 'dieet' van 1500 cal ...

Ik kan de 'dieet' van Sonja toch echt geen crash-dieet noemen.
Weet ook niet op welke gegevens zij dat baseert.

#sandra

Bericht door #sandra » ma sep 24, 2007 3:43 pm

dit bericht staat ook ergens anders nog op het forum,
maar ik vind sb geen dieet,
en je moet doen waar je je zelf goed bij voelt,
en laat je niet misleiden door jaloerse mensen :wink:

mayahil

Bericht door mayahil » ma sep 24, 2007 5:00 pm

wat een kolder zeg. Ik heb nog nooit zo gezond gegeten. Alsof mijn stofwisseling goed was toen ik maar van alles in mijn mond stopte. DUSSS niet. Als we op gewicht zijn dan voegen we wel wat toe, en zijn dan op en top!!!

Laat zij zich maar bezig houden op het geestelijke vlak, want hier heeft ze blijkbaar geen (30+) kaas van gegeten hahaha, lachertje hoor!

lieske1958

Bericht door lieske1958 » ma sep 24, 2007 5:46 pm

Ze heeft er waarschijnlijk de pé in dat zij een dure studie achter de rug heeft. Sonja niet. Maar dat wil verder niks zeggen. Menig proffesor of ingenieur kan geen normaal gesprek voeren ....

Volgens Het voedingscentrum zou ik als 'huisvrouw' 2000 cal per dag mogen gebruiken. Goed ik bezorg post en fiets en loop heel wat af. Niet dat ik daar dan ook maar een gram van af val .....
Om af te vallen moet ik dus minder cal. gebruiken, en dat doe ik nu ook, nu ik Bakker. Maar als ik me na zo'n fiets/loop/bezorgronde een beetje gammel voel (ligt aan het ontbijt van die ochtend) gaat er gewoon een Opkikker in en een eierkoek. Of die op het lijstje staat of niet.
Ik ben in de overgang en dan schijnt het allemaal wat langzamer te gaan ... Maar zolang er af gaat en ik me prima voel is het toch goed ???

Morgen weer op de weegschaal .... spannend ... :shock: 8)

#sandra

Bericht door #sandra » ma sep 24, 2007 5:54 pm

su6 morgen..
en ik ben het helemaal met je eens,
ze zijn gewoon stik jaloers :lol:

jose

Bericht door jose » di sep 25, 2007 5:04 am

Niet iedereen is jaloers op Sonja Bakker,er zijn ook nog mensen die het dieet echt niet trekken.

Zo werd ik duizelig kreeg hooftpijn moest multivitemine slikken om alle voedingstoffen binnen te krijgen.Voor mij is het niet vol te houden,want ik had alleen maar honger.

Zo werkt het namelijk,voor de een werkt het wel en voor de ander weer niet.Zo heeft ieder daar zijn eigen mening over.

bowtje

Bericht door bowtje » di sep 25, 2007 6:38 am

voor iedereen werkt het anders dat is wel zo. sommige dames gebruiken daarom ook de mannenkant. maar mensen die er ''verstand'' van zouden hebben spreken elkaar vaak het meest tegen dus.. ik trek mijn eigen conclusies :)

Gebruikersavatar
knabbeltje
Berichten: 4303
Lid geworden op: za sep 23, 2006 4:42 pm
Contacteer:

Bericht door knabbeltje » di sep 25, 2007 10:24 am

zo is het maar net: voor die tijd was het helemaal hopeloos wat ik at. Tuurlijk kreeg meer callootjes binnen, maar al die callootjes die ik toen meer at zaten in het vet en koekjes en snoepjes enz. Dus dat mist je lichaam echt niet.
Ik volgde trouwens inderdaad (toen ik bijna op gewicht was) de mannenkant. Had vrij veel honger, en ging bijsnaaien. Nu met de mannenkant is het allemaal net wat meer (niet die aardappel extra, die hoef ik niet - avondeten is zat) maar net een crackertje of een glas melk extra!
groetjes,
Knabbel

Afbeelding

#sandra

Bericht door #sandra » di sep 25, 2007 11:04 am

nou ik heb het stuk net gelezen in de krant,
maar..................................


Mevr. van Strien is een psycholoog,
wat weet die van voeding???????
wil ook een graantje mee pikken...

Sid

Bericht door Sid » di sep 25, 2007 11:51 am

De druiven zijn weer zuur, kennelijk. Misschien is die mevrouw zelf een jojooster, kan best.

sid

bowtje

Bericht door bowtje » di sep 25, 2007 12:40 pm

je moet eens op die site lezen naar de reacties die ze geven echt belachelijk.. die mensen doen net alsof ze een opleiding hebben in voeding en dietiek :roll: er was er eentje die zei dit:

schroemges op maandag 24 september 2007 22:25

Op dieetproblemen reageren ook veelal vrouwen.
Waarom eigenlijk?
Is dit omdat een man zo oud is als hij zich voelt en een vrouw zo oud is als ze er uit ziet??



(dan denk ik NEE! omdat al die mannen denken dat ze een godsgeschenk voor vrouwen zijn! :wink: :shock: )

Coesje

Bericht door Coesje » di sep 25, 2007 4:05 pm

Nou ik ben net weer begonnen in boek 1, de tweede dag en ik barst uit mijn voegen van wat ik allemaal mag eten. Pfffft zoveel at ik voor die tijd niet hoor. Dus niets crashdieet voor mij.

Gebruikersavatar
knabbeltje
Berichten: 4303
Lid geworden op: za sep 23, 2006 4:42 pm
Contacteer:

Bericht door knabbeltje » di sep 25, 2007 5:20 pm

Sonja was zojuist bij rtl boulevard, om zich te verdedigen (tje kan ze niet wat aan haar stem doen :lol: )
Komt wel weer een nieuwe boek uit in december, ook met lekkere menu's en dagindelingen voor de kerst. En uiteraard voor de weken erna.
Nou ik kan niet genoeg weekmenu's hebben hoor, ik bakker nu langer dan een jaar (wel niet meer zo streng) maar maak me helemaal geen zorgen om mijn stofwisseling... krijg zat binnen!
groetjes,
Knabbel

Afbeelding

#sandra

Bericht door #sandra » di sep 25, 2007 5:25 pm

ik zag het idd,
ik moet haar niet,
ik weet niet wat ik met haar heb,
haar manier werkt wel,
maar haar moet ik echt niet :?

Gebruikersavatar
@nne
Berichten: 6660
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 8:56 am
Contacteer:

Bericht door @nne » di sep 25, 2007 5:34 pm

ik heb het ook gezien :lol:
en ja dat stemmetje is...... :twisted:
[url="http://www.caloriedagboek.nl"][img]http://www.caloriedagboek.nl/dieetticker/img/UQ7EPEH13929.jpg[/img][/url]

Gebruikersavatar
anna_c_l
Site Admin
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 7:40 pm
Contacteer:

Bericht door anna_c_l » di sep 25, 2007 5:36 pm

knabbeltje schreef:Komt wel weer een nieuwe boek uit in december, ook met lekkere menu's en dagindelingen voor de kerst. En uiteraard voor de weken erna. Nou ik kan niet genoeg weekmenu's hebben hoor

Leuk dat te weten knabbel. Ik kan ook geen genoeg menu's hebben.
Afbeelding
Groetjes,
Anna

#sandra

Bericht door #sandra » di sep 25, 2007 5:41 pm

ja die moet ik ook hebben,
even goed in de gaten houden :lol:

Gebruikersavatar
@nne
Berichten: 6660
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 8:56 am
Contacteer:

Bericht door @nne » di sep 25, 2007 5:41 pm

ja tuurlijk moeten we die ook hebben! :lol:
[url="http://www.caloriedagboek.nl"][img]http://www.caloriedagboek.nl/dieetticker/img/UQ7EPEH13929.jpg[/img][/url]

Sid

Bericht door Sid » wo sep 26, 2007 6:55 am

Zouden we als trouwe forumgangers geen recht hebben op de primeur van het boek? :lol: Dat wij het een week eerder krijgen?

Sid

Gebruikersavatar
anna_c_l
Site Admin
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 7:40 pm
Contacteer:

Bericht door anna_c_l » wo sep 26, 2007 8:37 am

wat denk je van korting? dat zou wel leuk zijn
Afbeelding
Groetjes,
Anna

#sandra

Bericht door #sandra » wo sep 26, 2007 11:21 am

idd als sonja aanbidders,
en promotors mogen we idd wel een week of wat eerder MET een flinke korting :lol: :lol: :wink:

nu moet alleen sonja ons idee nog even lezen :lol:

Gesloten