radar test naar sonja bakker

Een topic om alle berichten in te zetten over Sonja, die in de media verschijnen, zowel positief als negatief.

Moderators: Iet, anna_c_l

Gesloten
#sandra

radar test naar sonja bakker

Bericht door #sandra » di sep 18, 2007 2:22 pm

De Grote Sonja Bakker dieet Enquête
Gepubliceerd op 27 augustus 2007

Heel Nederland kent inmiddels Sonja Bakker.

Heel Nederland kent inmiddels Sonja Bakker. Haar boek ‘Bereik je ideale gewicht’ vliegt als magere crackers over de toonbank en vele mensen vallen kilo’s af. Radar vroeg zich af hoeveel mensen nu precies af zijn gevallen van het dieet en, belangrijker nog, hoeveel ze inmiddels weer zijn aangekomen. Een enquête onder de 50.000 leden van Testpanel geeft het antwoord. Bijna 27000 mensen vulden vervolgens de enquête in.

Het eerste wat opvalt is het hoge percentage mensen dat het Sonja Bakker-dieet heeft gevolgd of momenteel volgt, ruim een op de vier mensen.

1) Ja, ik heb het gevolgd / Ja, ik heb het gevolgd en ben opnieuw begonnen 20.8 %

2) Nee 72.9 %

3) Ik ben momenteel bezig het dieet te volgen 6.3 %

Van de mensen die het dieet hebben gevolgd heeft ruim de helft het dieet negen weken of langer gevolgd, zoals voorgeschreven door Bakker.
Van dit percentage (de mensen die het dieet meer dan negen weken heeft gevolgd) heeft ruim 70 procent van de Sonja Bakkeraars het dieet strikt tot zeer strikt gevolgd.

Afgevallen?
Maar werkt het Sonja Bakker dieet nu ook echt? Of is het toch een crashdieet zoals meerdere deskundigen beweren? Radar was benieuwd en legde het panel eerst de vraag voor hoeveel men was afgevallen. Voorwaarde was wel dat de afvallers het dieet in ieder geval negen weken hebben gevolgd en dat zij dat ook strikt hebben gedaan.
In totaal vulden bijna 1600 mensen deze vraag in.

1) Ik ben niet afgevallen, ik ben aangekomen 3.6 %

2) Minder dan 5% 10.1 %

3) Tussen de 5% en 10% 34.0 %

4) Tussen de 10 % en 20% 43.2 %

5) Tussen de 20% en 30% 7.4 %

6) Meer dan 30% 1.7 %

De grootste groep Sonja Bakkeraars in het Radar Testpanel (43 procent) zegt dus tussen de 10 procent en 20 procent van het totale lichaamsgewicht te zijn afgevallen.
Het belangrijkste is echter om te weten hoeveel van deze mensen uiteindelijk op dit gewicht zijn gebleven.
Ruim 500 mensen hebben het dieet strikt gevolgd, in ieder geval negen weken gevolgd en is het voor hen inmiddels weer meer dan vier maanden geleden dat zij zijn gestopt met het dieet. En dan komen we tot de volgende uitslagen:

1) Ik ben niet meer aangekomen 29.8 %

2) Minder dan 20% van mijn totale afvalgewicht 29.8 %

3) Tussen de 20% en 50% van mijn totale afvalgewicht 13.0 %

4) Tussen de 50% en 100% van mijn totale afvalgewicht 5.4 %

5) Ik ben weer op mijn oude gewicht 13.6 %

6) Ik ben nu zwaarder dan aan het begin van mijn dieet 8.3 %

Van de mensen die dus langer dan vier maanden gestopt zijn, is ongeveer 60 procent nog steeds op het gewicht dat ze hadden toen ze stopte met Sonja Bakker. Een behoorlijk hoog percentage is dus nog steeds keurig op gewicht.

Daarnaast vroegen we aan de mensen die gestopt zijn met het dieet wat daar de reden voor was:

1) Ik vond dat ik genoeg was afgevallen 34.0 %

2) Ik was aan het einde van de negen weken van het boek 19.4 %

3) Ik had teveel honger / Ik hield het niet meer vol 20.5 %

4) Medische redenen (verzwakking etc.) 4.4 %

5) Ik vond de voorgeschreven gerechten niet lekker 11.4 %

6) Ik viel niet af 10.3 %

Ook vroegen we alle Sonja Bakkeraars, strikt gevolgd of niet, of zij tevreden zijn met het Sonja Bakker-dieet. Ruim 70 procent is tevreden met het dieet. Maar waarom waren zij tevreden met het Sonja Bakker dieet?

1) Het schrijft precies voor wat ik moet eten 21.6 %

2) Ik val gemakkelijk af 15.0 %

3) Het is eenvoudig vol te houden 26.2 %

4) Het is lekker 15.3 %

5) Veel variatie 21.9 %

Van de ontevreden gebruikers geeft ruim 30 procent aan dat het dieet moeilijk is vol te houden.

1) Ik vond het eten uit het boek niet lekker 18.8 %

2) Het was niet goed vol te houden 31.3 %

3) Weinig mogelijkheden tot variatie 21.8 %

4) Ik voelde me er niet lekker bij 28.0 %

Gesloten