Vragen aan Sonja Bakker van het Flairforum.

Sonja´s zo-gaat-het-je-zeker-lukken-tips.
Met vragen en antwoorden van Sonja Bakker die ze heeft gegeven op het Flairforum.

Moderators: Iet, anna_c_l

Gesloten
Gebruikersavatar
Forumadmin
Site Admin
Berichten: 80
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 12:25 pm

Vragen aan Sonja Bakker van het Flairforum.

Bericht door Forumadmin » zo mar 05, 2006 5:26 pm

Als je geen melkprodukten kunt verdragen?
Je mag de melkprodukten vervangen door sojaprodukten.
Soja bevat inderdaad iets meer calorieen maar dat los je goed op door er minder van te nemen, ik zou dan 175 ml nemen.
Wanneer je geen zuivel neemt kun je wel nog een calcium tablet erbij nemen want dat zit niet in de soja.


Waar kan je Indische cake kopen?
De Indische cake heb ik gezien bij Deen supermarkten en bij AH.


Op wat voor manier kun je rauwkost maken en wanneer kun je het het best opeten, tijdens de warme maaltijd of achteraf?
Rauwkost is erg goed het bevat veel vezels en vult je maag.
Wil je eerst van je diner genieten dan zou ik het erna eten, heb je genoeg trek dan kun je het ernaast nemen.
Kortom maakt niet zoveel uit, rauwkost kun je maken van elke groente die je lekker vindt.
Voor recepten zijn er leuke boekjes niet zo duur in de boekhandel te krijgen.


Kan ik de Kellogs K repen (die met chocolade) nemen i.p.v. een Evergreen? 1 reep bevat ca. 80 kcal.
De Kellogs repen bevatten wel iets meer dan de evergreen maar ook daarvoor kun je kiezen alleen niet elke dag.


Hoi Sonja, als ik ochtenddienst heb sta ik om vier uur op, mag ik dan iets extra's en zo ja wat?
Jazeker, dit is voor jou erg belangrijk. Neem b.v. 2 crackers met zoetbeleg extra. Wat ook erg goed is als je vroeg moet starten is een fruitontbijt. Hierdoor krijg je snel energie.


Ik vind het erg lastig om te bepalen hoeveel rauwe groente ik nodig heb om aan 200 gram gekookte groente (en aardappelen) te komen
Ga uit van 250 gram rauwe groente wordt ong. 200 gram gekookte groente. De aardappelen blijven op 125 gram, dus ook rauw.



Kan je water ook nog voor wat anders vervangen?
Het enige wat je voor het water kunt nemen is de rooibosthee, die verwijderd ook afvalstoffen uit het lichaam.


Welke groente kun je gebruiken ipv prei?
Voor de prei kun je ook gestoofde uien nemen maar dat is iets waar de meeste mensen ook niet van houden.
Ik raad het af om doperwten en mais te nemen ivm de vele zetmelen maar verder kun je alle groente nemen die je lekker vindt.


Ik heb een menu gezien met macaroni, roerbakgroenten en kip. Ik ben zelf gewend altijd een sausje (tomaat) door de macaroni te doen. Mag dat nu ook of is dat niet de bedoeling? Ik vind het anders zo kaal.
Je mag altijd rode saus door de pasta doen.


Bedoel je met 1 Liga evergreen, 1 koekje of een pakje waar 2 koekjes inzitten?
1 koekje uit een pakje evergreen.


Ik gebruik de "bak & braad" margarine van Bertolli,
is dat beter dan Croma?

Je kunt beter in olie bakken dat is plantaardig en goed tegen een te hoog cholesterol!


Even een vraagje met betrekking tot de ovenfriet. Er zijn ook veel dingen in de handel als aardappelwafeltjes, smileys en pommes duchesse enzo. Mijn vraag is of dat vergelijkbaar is met ovenfriet. Ik maakte ze namelijk wel altijd in de oven, en de kinderen vinden dat ook altijd wel erg lekker. Kan ik die onderling uitwisselen??
Wanneer je die produkten in de oven bakt en niet in het vet gooit kan dat wel, je kids moeten er natuurlijk ook een beetje lol aan beleven.


Wat mag je met wat vervangen?
Zuivel mag je altijd voor de andere zuivel vervangen dus de kwark ook voor optimel yoghurt enz.
Groente voor groente spinazie zou ik voor andijvie vervangen en geen vlees zie mijn vorige antwoord.
En fruit voor fruit, neem voor de meloen 2 mandarijntjes.


Ik heb momenteel erge keelpijn. Wat kan ik het beste doen om dit te verzachten zonder al te veel extra calorieen binnen te krijgen?
Beter kun je een glas warme melk met een schepje honing nemen.


Ik merk dat ik snel honger heb of mij niet verzadigd voel na de lunch. Kan ik dan gewoon wat fruit extra eten, of een extra cracker?
Wanneer je niet genoeg hebt aan je lunch probeer dan voor je gaat eten eerst een groot glas water te nemen dit zal je al een vol gevoel geven.
Verder mag een extra stuk fruit net als een schaaltje rauwkost altijd, liever geen cracker ivm teveel koolhydraten.


Ik zit in week twee, en ga as. vrijdag met een vriendin uiteten, kun jij mijn dagmenu voor vrijdag aanpassen?
Ik raad jou en iedereen die uit eten gaat het volgende aan:
Wanneer je overdag iets matiger eet kun je je 's avonds veroorloven iets extra's te nemen waardoor het geen extra pondjes op de weegschaal zal geven.
*Het ontbijt
Hier neem je een bak yoghurt met twee lepels Kellogs erin, dat geeft een goede basis voor de dag.
*tussendoortje
Een plak ontbijtkoek met halvarine.
*De Lunch
Twee crackers met mager beleg vind je dit erg weinig dan kun je hier nog wat rauwkost bij nemen.
*Tussendoortje
Een stuk fruit
*En dan ga je gezellig uit eten.
Als voorafje kun je voor een salade kiezen of een heldere soep.
Je laat het stokbroodmandje en zeker de kruidenboter zoveel mogelijk links liggen ook al lonken zij nog zo naar je.
Voor het hoofdgerecht kan ook een salade of je kiest voor gegrild vlees of vis.
Vraag aan de ober of hij de sauzen apart wil serveren zodat je eten niet zwemt in een lekkere maar vaak vette saus.
Wanneer je bij de Italiaan eet kun je een pizza nemen die mager is dus niet één vol met bv shoarmavlees. Of je kiest voor een pasta met een rode saus.
De patatjes erbij zijn heerlijk maar komen hier niet uit de oven dus neem liever rijst of een gepofte aardappel.
De schaaltjes met rauwkost zijn op jou tafel natuurlijk niet aan te slepen want daar mag je samen met de groente heerlijk van eten.
En dan het toetje ik zou die flinke sorbet maar aan je tafelgenoot geven zelf neem je een schaaltje vers fruit of een koffie/thee.
En het belangrijkste is dat je geniet van je etentje want mocht er onverhoopt toch een paar onsjes bij zitten dan heb je in ieder geval een hele leuke avond gehad.


Ik ben sinds maandag begonnen met je dieet, omdat ik door het gebruik van antidepressiva 20 kilo ben aangekomen.Heeft het nou zin om nu te beginnen met het dieet(terwijl ik nog steeds die pillen slik) Of raad je me aan te beginnen als ik mag stoppen met de antidepressiva?
Niet uitstellen wat je vandaag nog kunt doen!
Ik zou zeker al beginnen ws zal het in het begin door de medicijnen iets langzamer gaan maar alles is winst.
Voor de hartige trek kun je een appel nemen of wat komkommer en een opkikker.
Liever niet naar de kaas grijpen 's avonds.


Ik ben gek op sandwichspread. Mag ik dit gebruiken als hartig broodbeleg?
Je mag sandwich spread op je brood.


Ik lust geen boter op mijn brood, is dit een groot probleem?
Je hoeft geen boter op je brood te doen je krijgt genoeg vetten binnen via andere voeding.


Wij zijn niet gek op aardappels. We hebben nu 2 dagen aardappels gegeten, kan ik morgen een keer aardappels opbakken?
Je mag best een keer je aardappelen vervangen voor gebakken in een klein scheutje olijfolie maar niet te vaak je wilt tenslotte afvallen.
Je mag er ook altijd 125 gr rijst voornemen.


Ik had een vraag over broodbeleg, mag je ook de linera salades gebruiken?
Je mag ook de Linera salades gebruiken in het weekend. Ze blijven toch nog wel aan de vette kant.


Wanneer ik het vooral moeilijk heb (wanneer ik eigenlijk wil snoepen) is als me niet lekker voel of niet lekker in mijn vel zit. Zoek afleiding zeggen ze dan, maar meestal ga ik me daar niet veel beter van voelen. Heb je nog een andere tip?
Als je wilt snoepen en je bent echt niet te houden, neem dan b.v. een pakje evergreens of een bak chocoladevla van Optimel. Elke keer heb je een keuze. Denk bewust aan wie je wilt zijn en kies voor je geluk.


Ik heb ff een vraagje, rond 17.00 uur wordt ik nog wel eens een beetje duizelig en slap en zie soms sterretjes. het duurt dan nog wel even voor dat ik thuis ben (moet dan nog een dik half uur fietsen) en kan gaan eten, mag ik iets extra's nemen of is een dextro-energie goed? ik hoop dat je een tip hebt.
Ik vind het leuk dat je lekker positief bent. Neem inderdaad een dextro of een opkikker. Je mag ook een banaan nemen. Zelf heb ik altijd voorverpakte ontbijtkoekplakjes in mijn auto. Als ik dan eens wat later ben, heb ik wat bij me.Vroeger kwam ik thuis en stormde ik op de koektrommel af. Die tijd is gelukkig voorbij!


Ik pak iedere dag een flesje actimel wanneer kan ik dat het beste nemen?
Je kan dit bij je ontbijt toevoegen. Actimel bevordert de stoelgang.


Ik werk in de zorg en heb regelmatig nachtdiensten. Ook komt het voor dat ik echt geen tijd heb om te een op mijn werk. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Dit is inderdaad altijd lastig. Probeer wel tijd te nemen om een tussendoortje te nemen. Bijvoorbeeld een Breaker light (soort yoghurt in een drinkzakje, super makkelijk en snel....) of een Snelle Jelle. Wanneer je je tussendoortjes niet neemt, kan je veel sneller last krijgen van hoofdpijn of vermoeidheid. Denk goed om jezelf.


Morgen moeten we macaronie maar dat lust mijn man niet wat kan ik dan doen ook nasi?
en dan maar 125 gram?
ik eet wel elke dag een appel extra dat mag toch?

Je mag macaroni vervangen door nasi. Het is altijd voor de vrouw 125 gram aardappelen of 225 gram pasta, of nasi. Voor je man is het 250 gram pasta. De honger wordt straks echt minder, het is echt afkicken. Maar de 2e week wordt een stuk makkelijker. En een appel mag altijd!


Nog even een vraagje over het beleg.
Mag je de smeerkaas ook vervangen voor slankie fris en romig??

De slankie fris en romig mag ook. Het is een vrij nieuw produkt en is nog niet overal verkrijgbaar. Maar zeker de moeite waard om te proberen.


Mijn man en ik werken allebei wisseldiensten in de gezondheidszorg, kan je ook de lunch en diner wisselen?
Op één dag mag je altijd de maaltijden onderling verwisselen dus geen probleem.


Mag ik af en toe de gebakken aardappels vervangen door ovenfrietjes?
Je mag de gebakken aardappelen vervangen voor 175 gr ovenfriet.


Heb je tips voor water drinken? Ik vind het heel moeilijk om dit vol te houden en vergeet het ook steeds.
Neem een fles of maatkan en zet die op je aanrecht elke keer als je in de keuken komt neem je een glas.
Of stop een flesje water in je tas, of neem voor en na elke maaltijd een glas.
Probeer een ritme op te bouwen dat went vanzelf.


De aardappelen. Die lust ik echt niet. Mag ik dit vervangen door aardappelpuree (en dan wel degene die je aanmaakt met water)?
Maar je mag ipv aardappelen ook puree of 125 gr zilvervliesrijst of 225 gr gekookte macaroni.


Het gaat echt goed met ons dieet, maar we willen na de 9 weken mischien nog een paar weekies doorgaan. Moeten we dan bij week 1 beginnen of mogen we bijvoorbeeld week 5 volgens en week 3??
Na negen weken mag je weer bij week 1 beginnen maar ook bij week 5 of 6 of 3 je ziet het maakt niet uit , als je maar een hele week bij elkaar houdt.


Even een vraagje kan je ook teveel water en rooibos thee drinken ?
Het klinkt raar maar je kunt inderdaad teveel drinken wanneer je meer drinkt dan 4 liter ga je natuurlijk ook meer plassen en dan plas je behalve je afvalstoffen ook de goede vitamines uit.


Mijn moeder wil graag weten of ze nu ze in de overgang zit niet wat meer zuivel moet hebben vanwege botontkalking.
Wanneer je moeder bang is om tekort zuivel binnen te krijgen kan ze altijd een extra calciumtablet nemen.
Hier zal zij niet van aankomen.


Nu mag ik dit weekend japanse mix ik heb er nu al zin in, ik weet dat de nootjes eruit moeten, helaas. Maar hoeveel is een bakje? en ik mag ze ook vervangen door pepsels? Hoeveel mag ik er daar van?
Een bakje japanse mix is een klein vla schaaltje en inderdaad zonder de nootjes.
Pepsels mogen ook maar niet teveel ongeveer 15 kun je er nemen, maar voor de mensen met een hoge bloeddruk......ze bevatten wel veel meer zout dan de japanse mix.


In het boek staat dat je het beste coolbest kunt drinken, ik kan nergens terughalen wat hier de reden van is. zou u dit kunnen aangeven?
De Coolbest is goed omdat hij uit het koelvak komt waardoor er meer vitamine in zitten.Maar staat er een andere jus d'orange lees goedkopere dan mag je die natuurlijk ook gebruiken hoor.


Ik ga zondag racletten. Hoe kan ik dat het beste aanpakken, zodat ik er niet al teveel van aankom? Heb je nog tips???
Racletten is natuurlijk erg lekker maar wel erg vet.
Doe een scheplepel kaas op je bord dan kun je je brood daar indopen en komt er niet zoveel kaas op dan wanneer je het in de hele schaal laat verdwijnen.
Probeer vooral te dippen met rauwkost en neem niet meer dan 5 stukjes brood.


Ik wilde je vragen als je het over een uitsmijter hebt hoeveel boterhammen en hoeveel eieren mag ik dan gebruiken?
Bij de uitsmijter mag je 2 boterhammen met 1 groot ei of 2 kleintjes.


Hier nog een vraagje. Mag je onbeperkt aantal suikervrije kauwgom eten?
Vaak na het eten of als ik honger krijg neem ik een kauwgompje.

Te is nooit goed maar een kauwgumpje af en toe kan geen kwaad hoor.


Mag je maiskorrels bij je rauwkorst doen of een maiskolf als tussendoortje eten?
Maiskolfjes en dus ook de mais bevatten veel zetmelen net als doperwtjes overigens dus liever even niet.


Wat kan ik het beste doen in het weekend als ik laat op sta, ik houd van uitslapen!! Maar dan moet ik ineens veel eten om het dagmenu vol te houden? Ik heb begrepen beter geen maaltijd over te slaan, maar de tussendoortjes zijn vaak fruit en dat lijkt me ook geen goed idee om over te slaan.
Wanneer je laat uit bed komt kun je inderdaad je ochtend tussendoortje laten staan maar is dit fruit dan kun je het ook bij je ontbijt nemen.
Of vervang je middagtussendoortje voor die van de ochtend en anders kun je altijd nog je fruit als extraatje tussen door nemen je ziet mogelijkheden genoeg.


Is het zo dat wanneer je ongesteld moet worden zwaarder bent, of wanneer je het al bent?
Het klopt inderdaad dat de meeste vrouwen tijd voor en tijdens de menstruatie wat zwaarder wegen. Maak je absoluut niet druk en heb vertrouwen in je lichaam. Blijf goed water drinken en probeer elke dag een half uurtje te bewegen. De kans is groot, als je deze week goed aan je weekmenu houdt, dat je volgende week juist veel bent afgevallen.


Ik sport vrij veel 's avonds na het eten (ik zorg ervoor dat er tussen het sporten en het eten voldoende tijd zit zodat ik er met sporten geen last van heb). Maar na het sporten heb ik veel behoefte aan wat extra energie. Aan een stuk fruit heb ik dan niet voldoende. Is het erg als ik dan ook nog een plakje ontbijtkoek neem?
Als je veel sport, mag je gerust een plak ontbijtkoek extra nemen. Let op: als je alleen extra sport. Als je het elke dag doet, gaat het wennen en blijf je de hele avond trek houden. Je zou ook nog een bak yoghurt kunnen nemen met 2 scheplepels muesli erin. Dit vult goed.


Mag je meteen na het avond eten een stuk fruit nemen? Dit doe ik regelmatig zodat ik geen trek meer heb om meer eten te gaan opscheppen.
Voor de vitamine opname heeft het geen enkele zin om een stuk fruit te nemen na je warme maaltijd. Het is altijd wel beter dan een toetje.


Vraag van mij: die japanse mix/rijstecrackers, zijn dat die mexicaantjes?
(Platte ronde rijstesnacks met paprikapoeder)

Japanse mix is een breed assortiment. Je mag de mexicaantjes hebben. Veel japanse mixen bevatten ook nootjes. Haal wel je nootjes eruit i.v.m. de vele vetten.


Maar mijn vraag is: coolbest jusd'orange ligh valt dat onder light drinken, want dat mag je max. 4 keer per dag.
De light variant van Coolbest bevat nog wel kcal hoor, dus niet nemen. Zelf ben ik voorstander om de normale Coobest uitvoering te nemen. In de light zitten zoetstoffen en veel minder vitamines.


Als ik keer in verleiding kom voor drankje wat kan ik dan beste halen kwa calorieen?
Voor alle stappers onder ons....Bier is slecht maar de zoete mixjes ook.Het beste kun je kiezen voor een cola light met jonge jenever of een light biertje!


Ik bak zelf mijn eigen brood in een broodbakmachine.
Ik bak dan altijd Waldkornbrood. Maar kan ik dan hier ook gewoon 2 boterhammen van nemen? Vaak zijn de boterhammen wat groter als normaal 'bakkersbrood'. Of maakt dat niet zoveel uit?

Wanneer je niet hele dikke plakken afsnijdt is het geen probleem hoor, en waldkorn brood is erg gezond.


Ik heb wat producten vergeleken in de supermarkt en zag dat de yofresh mayo, meer vet bevat dan de frietlijn van remia. Is deze ook te gebruiken als basis voor dressing. Ik vind het heerlijk een dressing te maken van azijn, halfvolle slasaus, aromat en een beetje zoetstof. Is dat oke?
Wanneer je een dressing maakt houd dan aan dat alle dressings onder de 250 kilocalorieen per 100 ml geschikt zijn.


Nu heb ik soms als ik voor te tv zit en een film kijk trek in een knappel. Kan het dat kwaad om stukjes komommer, paprika, wortel met dip (obv. dipmix en yofresh) te nemen?
Rauwkost kan nooit kwaad wel voorzichtig met de dipsausjes.


En als er staat een krentebol, mag je hiervoor in de plaats dan 2 crackers ? en is dat dan zonder of met beleg ?
Een krentenbol kun je vervangen door 2 crackers maar zuinig met beleg want dat doe je op je krentenbol ook niet.

Ik vind fruit uit een blikje erg lekker, is dat slecht of mag dat wel?
Mijn voorkeur gaat uit naar vers fruit i.v.m. de vitamines. Wanneer je toch een keer bezwijkt voor b.v. ananas uit blik, spoel het dan even af met water je fruit, omdat je dan de suikers wegspoel.


In je boekje staat regelmatig een pistolet, maar als je die niet in huis hebt, waar staat een pistolet gelijk aan?
Een pistolet is hetzelfde als 2 volk. snee. Wel oppassen met je dubbele beleg.


Nog een vraag over roerbakgerechten: Mag in zo'n gerecht ook een kruidenmix van Honig en tomatenpuree gebruiken of een pakje van Conimex?
Honig en conimex mag gerust, kan geen kwaad.

En mag er ook iets in die yoghurt, zoals zoetstof?
Je mag gerust een beetje zoetstof gebruiken in de yoghurt. Maar ik wil je ook nog wat zeggen over zoetstof. Teveel zoetstof met name de zoetjes in je koffie of thee kunnen slecht zijn voor je. Neem niet meer dan 15 zoetjes per dag.
Ook opletten met de light dranken. Niet meer dan 2 glazen per dag.


Ik heb alleen wel een vraag...wat is het gemiddelde gewicht wat je in de eerste week afvalt? Of is dit getal te variabel?
Het gewicht wat je kunt verliezen is gemiddeld tussen de 0.5 en de 1.5 kilo. Uit ervaring weet ik wie zich goed en strict aan het menu houdt, zit hoog in het gemiddelde.


Mijn vraag is: mag je ipv rauwkost na het avondeten ook wat fruit nemen,
bv. kiwi en peer, ik word niet zo heel vrolijk van dat geknabbel op
stukjes prei en wortel enzo.

Liever geen fruit na je avondmaaltijd i.v.m. rottingsproces. Dit is niet goed voor je lichaam. beter is een half uur te wachten na je maaltijd. Dan neemt je lichaam ook de vitamines op. Rauwkost kan je best lekker maken met een sausje van b.v. mix voor calve wat je voorheen voor je chips gebruikte.


Mag je ook wat gezouten popcorn als tussendoortje(sávonds) want daar zit minder in dan een speculaasje of evergreen.
Popcorn kun je beter vervangen door de japanse mix zonder de nootjes maar een keertje popcorn kan natuurlijk geen kwaad.Alleen niet te vaak te is nooit goed hè.


In het weekend vind ik het heerlijk om na een avond stappen of een late film, lekker uit te slapen en pas tussen 10 en half 11 eruit te komen. Hoe om te gaan met het voorgeschreven dieet?
Je kunt natuurlijk na het uitslapen je ontbijt en lunch combineren zodat je een brunch krijgt.Wordt dat teveel dan laat je iets weg en kijk je of je dit later op de dag nog als een tussendoortje kunt nemen.


Al eerder heb ik een recept gehad waarbij je blikjes soep moet mengen met aardappelpuree, maar dat bleef destijds 1 grote 'papbende' nu staat in jouw boekje op blz 85 een kip/aardappelschotel. Hoe krijg ik het gerecht stevig en niet papperig???
Door een stevige soep (gebonden) te gebruiken.
Wordt het dan nog te dun kun je het wat binden met maizena.


In je weekmenu geef je aan bij zondagochtend dat je een pistoletje moet eten met rosbief of filet american, beide mag ik niet hebben, wat kan ik dan wel hebben? Mag bijvoorbeeld ham dan ook?
Een pistoletje kun je ook beleggen met achterham,rookvlees of 30+ kaas.


Hoeveel ongekookte pasta is er ongeveer nodig voor 225gr. gekookte pasta?
125 gram is ongeveer 225 gram gekookt.


Mag ik bij pasta ook kant en klare pesto gebruiken, i.p.v. saus?
Uitkijken met pesto, je gebruikt hierbij olie en pijnboompitten. Gebruik liever een rode saus op basis van tomaten.


Zat het net wat door te bladeren en kom dan regelmatig kiwi tegen, nu ben ik daar allergisch voor. Wat kan ik als vervanging gebruiken?
Je mag de kiwi omruilen voor een peer, appel of 2 mandarijnen.


Krijg ik nu niet te weinig goede vetten binnen met jou dieet?
Volgens mij zijn omega-vetzuren nodig voor een heleboel processen in het lichaam en verminderen ze het hongergevoel.Ik denk dat lijnzaad en visolie een goede toevoeging is.

Je krijgt genoeg goede vetten binnen via de olijfolie. Omega-vetzuren zijn opzich een mooie aanvulling, maar zitten voornamelijk in vette vissen. Als je aan het lijnen bent, neem dan geen vette vissen.
Je kan evt. een capsule nemen, maar het is niet nodig.


75 gram vlees : Is dat rauw of klaargemaakt gewogen?
75 gram vlees is klaargemaakt. Je koopt dus rond de 100 gram vlees.


Welke soort Yofresh mag je gebruiken bij de koolsalade? Mayonaise of alleen rauwkostdressing?
Je mag alle soorten Yofresh gebruiken. Geen mayonaise. De natureldressing van alle huismerken (met die vlokjes) mag je ook gebruiken voor je rauwkost.


Ik heb om 3/4 uur vaak een dip. Dan word ik trillerig en moet ik wat eten. Een appeltje helpt dan vaak maar even. Wat kan ik eten om van dit gevoel af te komen zonder dat ik teveel eet. (iemand op het forum stelde me een banaan en een boterham met stroop voor, dat lijkt me iets teveel van het goede).
Je kan veel beter een trosje druiven nemen of een peer. Geen boterhammen hoor! Dan ga je finaal de mist in.

Een opkikker doet ook wonderen en blijf goed water drinken. Je lichaam is echt aan het afkicken.


Mag je mayolijn gebruiken bij de frietjes???
Gebruik liever geen mayolijn, dit is nog steeds ontzettend vet. Beter is yofresh.


Ik eet als ontbijt altijd all bran plus voor de stoelgang, maar zie dat in je boekje niet terug komen. Mag ik dit gewoon blijven eten voor ontbijt.

Doe niet meer dan 3 scheplepels i.v.m. de koolhydraten. Wat zeer goed werkt voor de stoelgang is 3 kiwi's op de nuchtere maag. Dit is super gezond en dit mag je gewoon extra nemen, dus je ontbijt mag je gewoon daarna opeten. Het is het proberen waard!


Er staat voor zondag een kop verse kippen soep, maar wat versta je daaronder..........
Mag ik er zelf kipfilet en vermecelli in doen?

Je mag er zelf kipfilet in doen. Kijk uit de vermecilli, liever niet i.v.m. de extra koolhydraten.


Mag je inplaats van een gekookt eitje op brood ook iets anders erop doen?
Je mag in plaats van je gekookt eitje gerust een plakje 30+ kaas nemen of een plakje mager vleeswaar. Als het maar hartig is. Voor de ei liefhebbers, 2 eieren per week is toegestaan.


Nu zag ik dat er regelmatig vis gegeten wordt, kan ik dit ook vervangen door een ander product?
Vis mag je vervangen door een stukje mager vlees zoals tartaar, kipfilet, rundvlees of een stukje Quorn. Vis is enorm gezond voor je het bevat heel veel eiwitten en weinig vet, daarom schrijf ik het regelmatig voor.Maar als je geen visliefhebber bent, hoeft het niet.


Ik heb een vraagje mbt aardappels. Ik hou helemaal niet van gekookte aardappels. Kun je in de plaats van ook aardappels uit de oven nemen uit de diepvries????
Dit is geen probleem hoor. Als je maar niet extra gaat bakken in de olie. Want de aardappelen uit de diepvries zijn altijd voorgebakken. Super dat je er voorgaat. Beloon jezelf voor elke 2 kilo die je gaat afvallen en maak een foto van te voren, dit werkt altijd goed!


Kun je ipv bijv. een italiaanse bol ook gewoon twee sneden volkoren brood nemen.
een Italiaanse bol omruilen tegen 2 sneden brood, maar let wel op met je beleg, smeer dan wel dun.


Hoeveel dressing mag je over de rauwkost?
Wees voorzichtig met dressings, vooral op oliebasis. Veel mensen gaan hier de mist mee in. Gebruik een scheutje yoghurtdressing of een natureldressing (met die vlokjes...) met een zakje Knorr salademix. Maak het niet aan met olie, maar met water.


Als je op een gegeven moment je streef gewicht hebt behaald, moet je toch een weekmenu voor je standaard eetpatroon nemen met eventueel een extra stuk fruit of boterham.
Nu vroeg ik me even af hoe vaak per week je dan iets lekkers mag eten, "zondigen" dus?

Als je op je gewicht ben verhoog je inderdaad je standaard eetpatroon met een extra stuk fruit en een boterham. Je kan je dan wat meer permiteren. Zelf eet ik altijd op zaterdagavond een extra bakje chips en op een verjaardag neem ik een lekker stuk taart. Wanneer ik merk dat ik 1,5 kilo zwaarder ben dan mijn streefgewicht, volg ik mijn weekmenu weer een week. Zo hou ik mijn gewicht goed in evenwicht!


Wat adviseer je als je zwanger bent; kun je dan gewoon wat méér gaan eten of hoe zou je dat moeten doen?
Wanneer je zwanger bent kun je het weekmenu gewoon blijven volgen maar neem elke dag een extra fruit en zuivelprodukt.


Ook een vraagje van mij. Ik hou namelijk niet van kaas en smeerkaas, zou ik dit kunnen vervangen door philadelfia light? Zo niet wat raad je dan aan.
Geen probleem hoor.


Er staat in je boekje bij de diner dat je een bakje rauwkost moet eten maar wat versta je daaronder en wat zit er dan allemaal in?
Rauwkost mag uit alle groente bestaan die jij zelf lekker vindt.Denk hierbij behalve aan sla tomaten en komkommers ook aan geblancheerde boontjes.peultjes of bleekselderij.Maar ook rauwe bloemkoolroosjes zijn erg lekker.Variatie houdt het spannend voor jezelf!


Ik drink zo nu en dan graag een koffie verkeerd, gewoon met magere melk, geen suiker ofzo, kan ik dat gewoon blijven doen??
Een koffie verkeerd af en toe kan ook geen kwaad.


Ik beleg mijn brood altijd graag met sla, dan vleeswaar(of kaas) en dan komkommer, tomaat, radijs, of augurk, dat is toch geen probleem??
Je brood beleggen met extra rauwkost is natuurlijk alleen maar goed.[/u]

Gesloten