nieuwsbrief augustus

Alle nieuwsbrieven van Sonja

Moderators: Iet, anna_c_l

Gesloten
Gebruikersavatar
Forumadmin
Site Admin
Berichten: 80
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 12:25 pm

nieuwsbrief augustus

Bericht door Forumadmin » do aug 10, 2006 8:43 am

Elke dag heb je de keuze: ga ik ervoor of niet?’

Zelf ben ik dol op ijs. Vroeger had ik echt periodes dat ik 6 Magnums per week nam. Heerlijk! Maar daarna altijd weer dat stomme schuldgevoel. Nu weet ik dat ik ook van één Magnum kan genieten zonder aan te komen. Neem op z’n tijd wat lekkers met mate, dat hoort ook bij een gezond eetpatroon. Succes!

Top 3 van meest gegeten ijsjes

Een waterijsje is de beste keus… Maar: Nederland is de afgelopen periode van hittegolven massaal gezwicht voor minder slanke ijsvarianten:

1. Magnum Almond (330 kcal!)

2. Cornetto (262 kcal)

3. Bolletjes schepijs van de ijsboer (1 bol van 50 gram levert gemiddeld 95 kcal)

Hoe lekker deze ijsjes ook zijn, als je kilo’s kwijt wilt kun je toch echt beter kiezen voor een waterijsje. Net zo verkoelend en gemiddeld maar 45 kcal per stuk!

’Je echte leeftijd’

Deze week start ik met de opnames voor het SBS-programma ’Je Echte Leeftijd’, waarin ik vanaf september zeven weken lang deelnemers advies geef op het gebied van gezonde voeding. Allemaal kijken straks!

Mediterrane salade (voor 4 personen)

Ingrediënten:

1 zak gemengde salade (200 gram)

1 komkommer (gewassen en in blokjes gesneden)

4 trostomaten (gewassen en in partjes)

200 gram sperciebonen (beetgaar gekookt)

200 gram kipfilet met tuinkruiden (vleeswaren)

4 eieren, hardgekookt

4 el kappertjes

Voor de dressing:

1 kopje magere yoghurt

scheutje (kruiden)azijn

scheutje olijfolie

2 el yogonaise

2 tl Provençaalse kruiden (gedroogd)

e.v.t. zout en peper

Werkwijze:

Verdeel de salade over 4 mooie, grote borden. Leg op ieder bord ¼ van de komkommer en 1 tomaat in partjes. Verdeel de sperziebonen erover. ‘Vouw’ de plakjes kipfilet in puntjes en leg deze op de sperciebonen. Garneer met de partjes ei en kappertjes. Klop alle ingrediënten voor de dressing door elkaar en breng op smaak met zout en peper. Verdeel de dressing vlak voor serveren over de salade. Lekker met een afgebakken meergranenpistolet.

Vissoep à la Cote d’Azur (voor 4 personen)

Ingrediënten:

4 el olijfolie

1 teentje knoflook

1 ui, gesnipperd

500 gram aardappel, in stukjes en 10 minuten gekookt

400 gram wortel in plakjes, beetgaar gekookt

200 ml witte wijn

2 blikken tomatenblokjes (400 gram)

2 visbouillontabletten

300 gram koolvisfilet (diepvries) of andere witvis

peper en zoutWerkwijze:

Verhit de olijfolie in een pan met dikke bodem en fruit daarin kort de ui en uitgeperste knoflook. Voeg de krieltjes toe en daarna de wijn, tomatenblokjes (NIET laten uitlekken), de bouillontabletten en 250 ml water. Vijf minuten laten koken. De vis in stukken snijden en in de pan leggen. Ook de wortel toevoegen na ongeveer tien minuten is de soep klaar. Eventueel nog wat zout en peper toevoegen en… Bon appétit!

Balansdag

Balansdag voor na de vakantie...Ben je aangekomen tijdens je vakantie? Maak daar geen probleem van. Realiseer je dat je hebt genoten en pak de draad (en dus je weekmenu’s) thuis weer op. Maak een goede start met een ‘balansdag’ op z’n Sonja’s:

Ontbijt:

250 gram magere yoghurt of magere kwark met 3 eetlepels Kellog’s Special K of 3 eetlepels muesli

1 glas water

Tussendoor:

2 schijven meloen of 1 nectarine of 1 appel

2 glazen water

Lunch:

2 crackers besmeerd met halvarine met 2 x plakje 30+kaas plus extra komkommerschijven

1 cracker met halvajam

1 kop heldere Cup-a-Soup naar keuze

1 glas water

Tussendoor:

1 plak ontbijtkoek besmeerd met halvarine

1 glas multivitaminesap (zonder suiker!) of verse jus d’orange

Diner:

250 gram Mediterrane salade

1 volkoren afbakpistolet

’s Avonds:

Streng!

2 glazen water



Een fijne maand toegewenst!

Groetjes Sonja

Gesloten